Whey eiwitten
- Roan Sophia

- 23 nov 2020
- 2 minuten om te lezen
Als je opzoek bent naar supplementen ben je vast en zeker vaak de woorden Whey concentraat en Whey isolaat tegengekomen; dit zijn dan ook de meest gebruikte eiwitproducten. Whey concentraat en whey isolaat verschillen echter wel van elkaar!
Wat zijn whey eiwitten?
Whey eiwitten zijn afkomstig van zuivel. Tijdens het maken van kaas komt er een bijproduct van melk vrij: whey-eiwit. Dit wordt ontzettend snel opgenomen door je lichaam en daarom is het een goed supplement om in te nemen na het sporten. Zo kunnen je spieren goed herstellen; voor herstel zijn namelijk eiwitten nodig.
Hier tegenover staat het eiwit: caseïne. Dit is juist een vorm van eiwitten waarbij het opnemen ervan langer duurt. Dit kun je dus bijvoorbeeld voor het slapengaan nemen, zodat je lichaam de hele nacht heeft om het op te nemen.
Verschillende whey eiwitten
Whey-eiwitten kunnen ook nog verschillen. Zo heb je whey concentraat en whey isolaat. Je denkt nu whey wat? Maar don’t worry, na dit artikel twijfel je nooit meer.
Whey concentraat en whey isolaat worden beide anders bewerkt, waardoor het eiwitgehalte bij whey isolaat hoger is dan bij whey concentraat. Ook heeft whey isolaat een lager vet- en koolhydraatgehalte. Doordat whey isolaat minder koolhydraten bevat dan whey concentraat, bevat het ook minder lactose. Heb je snel last van een opgeblazen gevoel door melkproducten, dan kun je dus ook beter whey isolaat proberen. De aminozuren in beide whey’s zijn wel hetzelfde.
De winnaar
Die is er niet. Het is namelijk niet zo dat whey isolaat beter is dan whey concentraat of andersom. Het is belangrijk te kijken naar welk doel je hebt en aan de hand daarvan je eiwitten te kiezen. Als je wilt afvallen en droogtrainen is het aan te raden voor whey isolaat te kiezen, door het lagere vet- en koolhydraatgehalte. Als je juist als spieropbouw als doel hebt, zou ik eerder kiezen voor whey concentraat.
Let erop dat ongeacht je doel, je eiwitten niet als maaltijdvervangers gaat zien. Het worden niet voor niets supplementen (aanvulling) genoemd. Ze zijn er om op een makkelijke (en vaak ook hele lekkere) manier genoeg en snel eiwitten binnen te krijgen, maar zijn er dus abosoluut niet voor om een maaltijd te vervangen. Opmerking verdient daarbij dat het dus ook niet noodzakelijk is, maar een goede toevoeging kan zijn als je zwaar traint en het snel wil binnenkrijgen.
Meer vragen over eiwitten? M’n DM staat altijd open voor advies!



Opmerkingen