top of page

Van Ben&JerryJunkie naar avocadolover

Mijn leven in crackers met rosbief en avocado, afgewisseld met drie desserts in drie minuten.


''KORTOM: I FEEL YOUR PAIN''

Het liefst eet ik elke dag een beker Ben & Jerry ijs, voorafgegaan door een pak double chocolate chip cookies en als dessert een mars. Nu is mijn spijsvertering (helaas) niet snel genoeg dat ik dit daadwerkelijk ook elke dag kan doen (los gezien van het feit dat ik ook niet op m'n dertigste volkomen dichtgeslibd wil zijn). Kortom: I feel your pain.


''IK WAS 21 EN HET ZAT''

Zolang ik kan eten, ben ik volgens mij al op dieet, omdat zodra ik ook maar naar een koekje keek ik al zwaarder was. Dit kwam door een combinatie van het vaker wel toegeven aan m'n liefde voor al het lekkers op deze wereld dan niet, niet sporten en aanleg hebben (lees korte beentjes & geen sixpack). Ik at van alles heel veel en vertelde mezelf ''morgen begin ik echt''. Morgen werd volgende week, volgende week volgende maand en toen was ik ineens 21 en het zat.


Ik begon met regelmatig sporten en regelmatig gezonder eten. Regelmatig, omdat ik ook 'lekker' bleef eten. Ik bleef uiteten gaan, ik zei niet altijd nee tegen Ben & Jerries en ook op m'n verjaardag begon ik gewoon met taart als ontbijt (en als lunch, diner & dessert, it's kinda a tradition). Desondanks, viel ik 15 kilo af in 5 maanden. Daarna kwam ik bijna vijf kilo aan, maar niet in vet, wel in spieren. Ik was trotser op m'n lichaam dan ooit & dat was te zien in de kleur in m'n kast. Black is nog steeds (& will always be) my happy colour, maar ik wisselde het nu tenminste af met andere kleuren.


Sporten staat bij mij sindsdien op nummer 1 en dit zorgde niet alleen voor veel meer ruimte in m'n kleding, maar ook in m'n hoofd. Want het is ook gewoon lekker om na een drukke werkdag je hoofd even leeg te maken in de sportschool. Bijkomend voordeel: je slaapt er ook nog eens veel lekkerder door, want je piekert minder.


''SOMS VERDIEN JE IETS LEKKERS. EN DAN OOK LEKKER VEEL.''

''Alles waar te voor staat is niet goed'', een zin die ik vaak gehoord heb en niet meer kan horen. Het klopt natuurlijk, maar soms is te veel chips, te veel ijs en te veel koekjes gewoon even lekker. Daarom heb ik ''treat yourself days''. Een dag waarop ik even alles eet waar ik trek in heb (voor alle Health goeroes ik weet dat het niet goed is, maar af en toe is ook niet slecht). Dit maakt het voor mij makkelijker om de rest van de dagen vol te houden met crackers, rosbief en avocado. Elke dag quinoa of een sapdetox, moet ik trouwens niet aan denken. Ik heb het expres geen cheatday genoemd, omdat ik het geen cheaten vind. Soms verdien je iets lekkers. En dan ook lekker veel. Je kunt het ook houden bij één koekje. Is mij nog nooit gelukt.


Waar ik het eerst moeilijk vond als ik een treatday had gehad, uiteten was geweest of een dag niet had gesport, heb ik dat nu ook leren accepteren. Het is een vorm van loslaten en vooral vertrouwen hebben in jezelf. Want morgen ga je gewoon weer verder waar je gebleven was. Een nieuwe dag, waar je een stapje harder kunt sporten en gezonder kunt eten. Een misstap betekent niet het einde & het aller belangrijkste: gezonder leven betekent niet niet meer genieten. Juist het tegenovergestelde.


IN HET KORT, TIPS:


1. Als je echt trek hebt in dat koekje, neem dan het koekje in plaats van een alternatief waarvan je denkt dat het gezonder is. De trek blijft en waarschijnlijk neem je het koekje daarna alsnog. Dan heb je uiteindelijk dus meer calorieën gegeten, dan wanneer je alleen het koekje gegeten zou hebben.

2. Wissel het gezond eten af met 'treat yourself days'. Zo is het makkelijker vol te houden en stil je je cravings. Probeer hier een juiste balans in te vinden.

3. Voor iedereen werken verschillende dingen beter. Je hoeft dan ook geen specifiek dieet te volgen, maar probeer uit te vinden wat voor jouw lichaam goed werkt en vooral waar jouw lichaam blijvend op reageert. Want dat is de key om het vol te houden, het moet namelijk niet even werken of even vol te houden zijn. Het dieet moet eigenlijk geen dieet zijn, maar een levensstijl worden (echt zo).

4. Probeer regelmatig te sporten. Geen tijd of zin om naar de sportschool te gaan? Er zijn ook veel apps die juist veel oefeningen hebben om thuis te doen. Een goed voorbeeld hiervan is Fitplan, waar de mooie Nochtli veel goede oefeningen laat zien om thuis te doen.

5. Voel je niet schuldig als je wel een keer pizza hebt gegeten in plaats van rijst met groente. Of vier bolletjes ijs in plaats van magere kwart. Morgen weer een dag. You can do this!








 
 
 

Opmerkingen


WITH LOVE,

ROAN SOPHIA

© 2020 All rights reserved by Roan Sophia

bottom of page