top of page

15 VRAGEN AAN TOP BODYBUILDER SERDAR ÇELIK

Serdar Çelik, ook wel de Aziz onder de bodybuilders (niet alleen omdat ze dezelfde voornaam delen, maar ontzettend goed zijn in wat ze doen). Waar Arnold Schwarzenegger Serdar’s grootste voorbeeld is, weet ik zeker dat Serdar dat juist zelf is voor velen! Want wat kan hij trainen!! At the moment is hij zich aan het klaarstomen voor een wedstrijd in 2020 en als je het aan mij vraagt is hij nu al ontzettend ready. Ik heb er het grootste vertrouwen in dat we hem ooit terug gaan zien als Nederlands Kampioen, maar first things first & lees hier hoe hij zijn voorbereidingen treft richting de top!


Tell us more about Serdar!

Mijn naam is Serdar Celik, ik ben 27 jaar, heb de opleiding account management gedaan en weeg op dit moment 105 kilo.


Waarom ben je begonnen met fitness en hoe lang train je al?

Ik heb eigenlijk heel mijn leven gevoetbald, op een moment stopte ik met voetballen en werd ik snel zwaarder. Op een dag keek ik in de spiegel en dacht ik, ik moet hier wat aan doen, zo ben ik begonnen met trainen. De eerste paar keer was met mijn vader toen ik een jaar of 16/17 was. Inmiddels ben ik 27 en eigenlijk niet meer gestopt met trainen, dus ik train een kleine 10 jaar.


Wanneer en waarom heb je besloten mee te doen aan wedstrijden?

In het begin trainde ik een 3/4 keer per week en was ik een klein beetje met voeding bezig. In 2013 ben ik echt gaan lezen over voeding en ben ik serieuzer gaan worden en beter op gaan letten. Na 1 jaar boekte ik zo veel progressie dat ik heb besloten om mee te doen aan een wedstrijd.. de Open Limburgse Kampioenschappen 2014.




Hoe voelde je je tijdens de eerste keer op het podium?

Ik weet het nog heel goed, ik was enorm zenuwachtig, het was bloedheet op het podium en de hele zaal zat vol. Ik had een voldaan gevoel toen ik op her podium stond.. het was zo van: oké I did it !


Train je in de aanloop naar een wedstrijd heel anders dan wanneer je niet meedoet?

Jazeker, trainen in het off-season is heel anders dan het trainen pre contest.

In een bouwfase (bulk) ben ik vooral bezig met super zwaar trainen en de herhalingen op minimaal 6 maximaal en 8 te houden. Als ik in een dieetfase zit voor een wedstrijd, doe ik altijd wat meer herhalingen. Denk aan 10-12 herhalingen. Daar doe ik soms ook supersets of dropsets bij.


Hoe zien jouw drie dagen voor de wedstrijd eruit qua eten; klopt het dat je dan ook niet mag drinken en bv. alleen maar vis mag eten?

Dat is afhankelijk van de prep en hoe je de laatste week in gaat. Het klopt niet dat je niet mag drinken, integendeel.

Je drinkt extreem veel water in de laatste week van de wedstrijd, pas 24 uur voor je wedstrijd stop je met water drinken.

Koolhydraten laden hoort ook bij je protocol van de laatste week (3 dagen meestal). Hoeveel dagen je voor de wedstrijd laadt is vaak afhankelijk van hoe je eruit ziet. Ik doe meestal 3/4 dagen laden.

Dat je de laatste week veel vis moet eten klopt meestal wel, totdat je dus mag beginnen met koolhydraten laten.


Hoe ziet 1 dag van jouw voedingsschema eruit?

Op dit moment heb ik een speciaal voedingsschema.. ik zit nu in een lean bulk fase. Het doel van dit schema is; gelijk blijven qua vetpercentage maar qua gewicht geleidelijk omhoog proberen te gaan. Schone, kwaliteit (spier)massa aanzetten.

Mijn dieet bestaat uit:

Ontbijt: havermout met whey poeder en blauwe bessen

Tussendoor: rijstwafels met beleg (kipfilet)

Lunch: rijst met cashewnoten en gebakken kipfilet.

Tussendoor: rijstwafels met beleg en amandelen.

Pre-workout maaltijd: Brinta, whey poeder en amandelen/walnoten

Tijdens het trainen:

Bcaa’s en dextrose.

Post-workout maaltijd: rijst met kip en groente

Voor het slapen: een caseïne shake of magere kwark met rood fruit.


Wat is het gekste dat je hebt meegemaakt tijdens een wedstrijd?

Het gekste wat ik heb meegemaakt is dat er een jongen mee deed in onze klasse die nauwelijks getraind had. Hij dacht dat hij er goed uit zag en wilde het proberen. Uiteindelijk heeft de jury hem gediskwalificeerd omdat hij niet tussen de rest van de line up paste.


Gebruik je supplementen (ikzelf gebruik bv. geen eiwitten, maar kan me goed voorstellen dat jij dat wel doet!

Ik gebruik zeker supplementen.

Elke ochtend bij mijn ontbijt neem een zakje met multivitamine. Dat zijn 9 pilletjes die een fanatieke sporter precies de vitaminen en mineralen geven die nodig zijn. Daarnaast neem ik bcaa’s & dextrose tijdens het trainen en whey proteïne poeder natuurlijk.


Wat hoop je nu te bereiken met je wedstrijd t.o.v. de eerdere wedstrijden?

WINNEN! Het is me niet eerlijk gelukt om te winnen dus dat hoop ik in 2020 te bereiken. Uiteindelijk zou ik graag Nederlands kampioen willen worden.




Wie is jouw grote voorbeeld?

Ik hou van old school bodybuilding, dus dan kom je snel uit bij de tijd van Arnold Schwarzenegger, hij is dan ook mijn voorbeeld.


Doe je nog andere sporten naast Fitness/bodybuilding?

Ik doe eigenlijk alleen aan bodybuilding, als ik nog een sport moet kiezen die ik graag zou willen uitoefenen dan is dat toch wel voetbal. Daar ben ik nu helaas te zwaar en de houterig voor haha :)! Ik kijk het nog wel heel graag.


Doe je aan cardio?

Ik doe aan cardio, zowel in mijn off-season als in wedstrijdvoorbereiding. Cardio is gewoon heel goed voor de gezondheid van de mens, ik ben er een voorstander van. Al vind ik het niet heel leuk!


Hoe ziet jouw cheatday eruit? (als je die hebt haha).

Ik doe niet echt aan een cheatday, ik kan ongelooflijk veel eten dus dat loopt altijd uit de hand. Ik eet 2 en soms 3 keer in de week een maaltijd die ik lekker vind en waar ik trek in heb. Het moet allemaal wel menselijk blijven vind ik, daarom doe ik het 2 a 3 keer per week. Puur op gevoel wanneer ik denk dat ik het nodig heb.




Wat is jouw gouden tip voor andere sporters?

Nooit opgeven en altijd je droom najagen. Als je iets wilt, je door niets en niemand iets laten vertellen en er vol gas voor gaan!


Do whatever makes you happy!







Opmerkingen


WITH LOVE,

ROAN SOPHIA

© 2020 All rights reserved by Roan Sophia

bottom of page